fbpx

Домейн и хост? Какво представляват, защо са важни и как това се отразява на бизнеса Ви

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Вероятно сте чували за думите домейн(domain) и хост(host). Това са едни от първите термини, с които всеки заинтересован от уеб сайт човек се сблъсква рано или късно. Но какво точно представляват те, колко важни са за даден уеб сайт, какви хитрини трябва да имаме предвид и каква роля играете Вие, нашите клиенти, при избирането им? Това ще се пробваме да обясним в тази сравнително къса, но изчерпателна статия.

Казано на човешки език, домейн е адресът, който използвате, за да откриете къде е вашият уебсайт. Ако трябва да направим паралел с нещо от истинския свят, се оказва, че вече сме се сблъсквали с това нещо, просто под друга форма- адресът на вашата къща, адресът на офиса ви, адресът на местния пощенски офис- всичко това е абсолютно същото като вашия домейн. Тоест, ако имате домейн-а на дадено нещо, вие знаете къде да отидете, за да го намерите. Когато напишете домейна на вашия сайт в интернет браузъра на компютъра ви, той го търси в цялата мрежа от всички уебсайтове в Интернет, намира го, и Ви препраща към него.

Хост пък е мястото, където информацията за вашия уеб сайт е записана. Можете да си го представите като голям компютър, в който е записан вашия сайт. Ако потърсите вашия домейн в Интернет, браузърът Ви ще започне да „разпитва“ всеки хост в Интернет дали има вашата информация и когато хостът е открит, той изпраща информацията за сайта Ви на браузъра Ви и така виждате сайта си.

Добре, щом вече знаем основните дефиниции, можем да се гмурнем малко по- дълбоко. Така изглежда домейна на сайта, от който четете това в момента:

https://www.amsolutions.bg

Всеки домейн съдържа две важни части: SLD(Second Level Domain) и TLD(Top Level Domain). В примерът по- горе, amsolutions е SLD, a .bg е TLD. В следващите редове ще обясним какво трябва да се има предвид при избора на тези две части и каква роля играете Вие в това.

SLD е частта, върху която имаме по- голямо влияние- в нея може да пише общо взето всичко. И все пак- колкото по- голяма свобода ни е дадена с каквото и да е, толкова повече трябва да внимаваме какво предприемаме. Важните неща при избор на тази част са следните:

1.       Наблегнете на марката си

Съществува схващането, че ако използваме ключова дума в нашето SLD, то това ще увеличи приоритета на сайта ни в търсачките. Това обаче не е толкова важно. Най- добрият начин да увеличим популярността ни чрез SLD е като използваме марката ни в него. Това ни дава възможността да се отличим от конкуренцията и да подсилим присъствието си в индустрията. Например, google.com използва своята марка „Google”, а не ключовата дума „търсачка“( “search engine” на английски) в своето SLD. Ако пък марката Ви също така е ключова дума за вашата търговска ниша- супер. Но тук вече влизаме в друга сфера…

“Марките са решението, а не проблема.
Марките са инструмент за сортиране на качественото от боклука. Очевидно, влечението към марките ни е вградено. Толкова е фундаментално за човешкото съществуване, че никога няма да изчезне.”
Eric Schmidt
Председател на Google

      2.       Направете го уместно

      Важно е вашият SLD да излъчва правилното съобщение. Така клиентите Ви ще имат по- добра представа какви услуги да очакват от вас дори и без да са прегледали целия ви уебсайт, ако SLD-то Ви е свързано с индустрията или нишата Ви.

      3.       Старайте се да е късо

      Факт е, че средната дължина на домейните на 50 от най- популярните уеб сайтове е 6( шест) символа http://www.gaebler.com/Domain-Length-Research.htm . И въпреки всичко, това не означава, че трябва да всяка цена да окастрим домейна си, само и само да е къс. Тази препоръка просто означава, че не трябва така да изберем нашето SLD, че да е възможно най- късо, но и да е смислено и да ни печели клиенти.

      4.       Проверете дали името е свободно!!

      Живеем в едно силно дигитализирано съвремие, където всеки бизнес води ежедневна борба за популярност и следователно някои са по- напред от други. Шансът конкурентите Ви вече да имат уебсайт е много голям, а това на свой ред увеличава риска те вече да са избрали SLD-то, което Вие сте си решили да изберете. За това, след като изберете мечтаното си SLD, е много важно да проверите дали то е свободно. Един добър начин за избягване на такива съвпадения е да включите марката си в SLD-то- все пак имате права над името на фирмата Ви и това Ви гарантира, че други нямат право да се рекламират под същото име.

След като сме проучили SLD частта на вашия домейн, е важно и да погледнем какво TLD(т.н. разширение) да изберем. Вероятно Сте виждали можество TLD-та през живота си, например: .com, .net, .co.uk, .bg. Естествено, това разнообразие поражда въпросите „Защо?“ и „Как да избера правилния за мен?“. Вижте нашите препоръки при взимането на това решение:

1.       Къде предоставяте услугите си?

Ако бизнесът Ви работи само в дадена държава( примерно България) е препоръчително да изберете български TLD( т.е. .bg). Причината за това е, отново, приоритета Ви в търсачките- Google знае, че хората са привлечени от уебсайтове с локален за тях TLD и за това класира сайтовете с такова разширение по- високо или по- ниско спрямо локалността на потребителя. Обаче изборът на .bg TLD е обвързан с попълване на документи и други неудобности, с които не всеки обича да се занимава, така че трябва да имате едно наум.

2.       Каква услуга предоставяте?

Освен TLD, свързано с местоположението Ви, можете и да изберете такова, което описва бизнеса Ви. Например, ако предоставяте доставка на храна, може да изберете .food като ваше TLD, или ако сте новинарски сайт- .news може да е по- подходящ избор. При взимане на такова решение трябва да сте уверени, че бизнесът ви ще продължи да предлага услуги в същата сфера, иначе рискувате да има несъответствие между TLD-то Ви и действителните услуги, с които се занимавате.

3.       Общ TLD

Ако смятате, че специфичен TLD не е подходящ за Вас, а просто искате някакъв по- общ, то най- добрият избор е .com. Истината е, че 75% от всички сайтове използват .com, а сайтовете, които са с това TLD са 20 ПЪТИ по- ценни от същите сайтове, но използващи други TLD-та( примерно .net или .org).

 
Ако мъдро направите своя избор на домейн, то това ще повлияе силно положително на два от най- важните параметъра на един сайт: популярност сред търсачките за сайтове и достигане до правилната аудитория. Все пак, домейнът е първото впечатление на всеки Ваш посетител, а доброто първо впечатление винаги може да Ви донесе само добрини.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Подобни публикации:

Намерете ни и в:

Подарък за теб!

Искате ли да получите БЕЗПЛАТНО онлайн наръчник с най-важната информация, която трябва да знаете за един уеб сайт? Разберете каква е общата му структура, кои са основните му компоненти, какви функции трябва да притежава той, за да бъде успешен, съвременен, открояващ се от останалите и да бъде не просто уеб сайт, а уеб сайт, който продава!

Свържете се с нас:

Споделете този пост:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email